maanantai 18. joulukuuta 2017

Itsetunnosta ja omasta kivikkoisesta polustani


Hyvä itsetunto on mielestäni sitä, että rakastat ja hyväksyt itsesi semmoisena kuin olet. Hyvä itsetunto ei tarkoita, että olisit täydellinen. Kukaan meistä ei ole. Tiedostat omat vikasi ja koitat parhaasi mukaan kehittyä niissä. Pystyt ottamaan vastaan palautetta muilta ihmisiltä ja realistisesti tutkiskelemaan itseäsi ja palautteen todenperäisyyttä. Arvostat itseäsi etkä anna toisten kohdella sinua huonosti. Sinun ei tarvitse verrata itseäsi toisiin eikä pitää suurta melua itsestäsi. Tiedät olevasi hyvä.


Hyvä itsetunto antaa jotain erityistä hehkua, kauneutta ihmiselle. Se näkyy kaikessa; miten kannat itsesi ja puhut, eleissä ja olemuksessa. Hyvä itsetunto suojaa kiusaamiselta ja ikäviltä kokemuksilta. Se kantaa meidät yli vaikeiden aikojen. Silloinkin, kun kyseenalaistamme itsemme ja oman arvomme. Itsetunto alkaa kehittyä jo lapsena ja jatkaa muovautumistaan läpi elämän. Kokemuksemme ja kykymme käsitellä asioita vaikuttavat suuresti siihen, miten ja mihin suuntaan itsetuntomme kehittyy. Aina ei kortteja jaeta reilusti elämässä, jonka vuoksi itsetuntosi saattaa olla heikko. Onneksi huonoakin itsetuntoa voi aina parantaa.




kaunis, nainen, enkeli, lumiprinsessa, jääprinsessa, neito, talvi, toivo

Olkaa lyhtyjä itsellenne -Buddha




Itsetuntoa voi parantaa tutustumalla itseensä. Kuka minä olen? Mistä minä pidän? Mikä minulle on tärkeää ja mikä taas ei? Tähän voi auttaa asioiden kirjoittaminen ylös omalla tavallaan; ranskalaisilla viivoilla, vapaasti kirjoittaen, miellekartan avulla, taiteellisesti, ihan mikä vain tuntuu omalta tyyliltä. Voit kysellä toisilta heidän mielipidettään sinusta, mutta muista olla tämän tiedon suhteen varovainen. Kaikki eivät välttämättä ymmärrä haavoittuvaa tilaasi.


Itsetuntosi paranee, kun oma kuvasi on myönteinen. Sitä joutuu joskus toden teolla harjoittelemaan. Tässä muutamia vinkkejä siihen; katso peiliin ja hymyile itsellesi välittäen. Kerro, että olet kaunis, hyvä ja tärkeä. Mieti joka päivä vähintään yksi hyvä asia itsestäsi tai tekemisistäsi. Hemmottele itseäsi tavoilla, jotka tuovat sinulle hyvän mielen. Hyväksy heikkoutesi ja huonot puolesi. Et mitenkään voi olla kaikessa hyvä, mutta voit keskittyä hyvään. Voit alkaa kehittämään huonoja puoliasi hiljalleen itsetunnon kehittyessä paremmaksi.


Joskus itsetuntomme on jo niin pirstaleina, ettemme enää pysty yksin sitä kokoamaan. Psykoterapia voi silloin olla tarpeen. Terapeutti on turvallinen, luotettava ja taatusti puolueeton ihminen, joka voi auttaa sinua löytämään itsesi; rakastamaan ja hyväksymään sellaisena kuin olet. Mielestäni jokaisella ihmisellä tulisi olla vähintään vuoden pakollinen psykoterapiajakso elämänsä aikana. Uskon, että silloin meillä kaikilla olisi parempi olla ja elää.




langennut enkeli, epätoivo, morsian, fairytalegonebad, valokuvaus, valoilla leikkiminen, taide, talvi, tuska, voima, masennus

Kun tunnet tuskaa, sisimpäsi yrittää kertoa sinulle jotakin, eikä se osaa kommunikoida muulla tavalla - Malidoma Patrice Somé



 

Minun kivikkoinen polkuni kohti eheyttä



Minun polkuni on ollut kivinen. Olen isosta perheestä, sisaruslauman vanhimpia. Väkisinkin olen jäänyt vaille huomiota lapsena. Joutunut itsekin vielä lapsena huolehtimaan sisaruksistani. Koko ala-asteen ajan jouduin kiusatuksi koulussa ja kavereiden kesken. Ylä-asteelle mennessä päätin, että tähän se loppuu ja muutuin ns. "kovikseksi". Meikkiä kasvoihin ja tupakka huuleen, mutta kuinka rikki olinkaan sisältä. Minun oli paha olla; oli masennusta, itsetuhoisia ajatuksia ja jopa tekoyrityksiä.


Kaikesta aina selvisin. Apua saa, kun sitä uskaltaa vastaanottaa. Uskon, että pohjimmiltamme me ihmiset olemme todella sitkeää tekoa, kun emme vain anna periksi. Ja kun meillä on ne oikeat ihmiset ympärillämme sillä oikealla hetkellä. Se voi olla vieras ihminen ja vain yksi pieni hetki, ystävällinen teko, hymy, ele - ja pelastat jonkun hengen. Kirjaimellisesti.


Löysin rakkauden, ihanan, kiduttavan rakkauden, jonka syövereihin hukkasin itseni lopullisesti. Minulla ei ollut enää juuri minkäänlaista itsekunnioitusta jäljellä. Itsetuntoni oli olematon. Lopulta päädyin psykoterapiaan syvän masennuksen keskeltä. Terapia ei valitettavasti ole mikään ihmepilleri ja paranna kaikkea hetkessä, vaan jouduin käymään vuosia siellä juttelemassa kerran-kaksi viikossa. Pikkuhiljaa asiat selkenivät, opin tuntemaan itseäni. Hyväksymään ja rakastamaan. Näkemään, että olen hyvä. Kiltti ja kauniskin. Minä olen arvokas ja tärkeä.


Seitsemän raskasta vuotta terapiaa. Niin kauan siinä meni, mutta en kadu. Se ajanjakso kasvatti minua enemmän kuin mikään muu. Nyt tiedän, että olen vahva. Minä pärjään. Tiedän myös, etten ole yksin. Elämääni on aina kaikkein vaikeimmilla hetkillä ilmestynyt enkeli. Enkeli, joka on jäänyt elämääni kallisarvoisena ystävänä. Jos te enkelini luette tätä, niin kiitos - olette korvaamattomia! 💖




enkeli, nainen, morsian, hääpuku, rukous, talvi, apu, itsetunto, voima

Elä elämääsi suhtautuen ystävällisesti ja lempeästi kaikkiin ihmisiin ympärilläsi, ja hämmästyt, miten onnelliseksi elämäsi muuttuu. -Charles M. Schwab




Tänä päivänä haluan keskittyä hyvään, positiivisuuteen ja onnellisuuteen. Elämä on kamppailua edelleen, mutta jo tasaisempaa ja helpompaa. Olen oppinut paljon, mutta minulla on vielä niin paljon lisää opittavaa tästä elämästä. Haluan kertoa tämän, jos joku siellä on yksin ja voimaton, kamppailee pysyäkseen pinnalla. Ehkä voit saada tästä apua, tukea, uskallusta, rohkeutta, voimaa... Koska sitä me tarvitsemme vaikeina hetkinämme. Minä olen saanut enkeleitä elämääni ja nyt minulla on voimaa olla sellainen enkeli myös muille. Älä epäröi ottaa minuun yhteyttä, jos haluat jutella. Minä kuuntelen. Tai johonkuhun, johon luotat. He kuuntelevat. Sinä olet tärkeä! 💖


Päivi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti